Avensi

Microsoft 365 – innføring i Teams

I en hektisk jobbhverdag kan det ofte være utfordrende å jobbe effektivt og strukturert. Hvordan kan du endre arbeidsmåtene dine? Det skal vi sette fokus på i dette innføringskurset i Teams. Det vi skal vise her, vil endre din arbeidshverdag.

NOK 690,- per bruker

Teams kurs, Avensi

I dette introduksjonskurset om Teams vil du få god kjennskap til viktige områder som struktur, effektiv kommunikasjon og det å jobbe med dokumenter. – Områder som er helt sentrale for å lykkes med Teams og få gevinst ut av Microsoft 365.

Du vil følge bedriften «Jobb hjemme AS» i deres reise for å få mer ut av Teams, og du vil få ulike oppgaver underveis. Når du har gjennomført dette kurset vil du bruke Teams på en bedre måte for deg og din bedrift.

Kurset tar 1 til 2 timer med alle modulene

Bli kjent med Jobb Hjemme AS teamet og Microsoft 365 – innføring i Teams

Kurset består av følgende moduler:

  • Velkommen til Jobb Hjemme AS
  • Start opp med Microsoft Office og Teams
  • Med hodet i skya og beina på bakken
  • Åpne teams, opprette kanaler
  • Hva med brukerne?
  • Scenario 1 – komme igang med Teams
  • Min profil
  • Varsler – holde seg orientert eller bare en plage?
  • Feste de viktige tingene 
  • Scenario 2 – Personlige tilpasninger i Teams
  • Hva er samtaleveggen?
  • Mange typer samtaler
  • Kan du @-tte meg?
  • Kommunisere med folk utenfor bedriften 
  • Scenario 3 – Kommunisere med andre 
  • Hvor har det blitt av den fila?
  • Hva deler jeg og med hvem
  • Kort om dokumentsikkerhet
  • Skrive i samme dokument
Teams kurs, Avensi

″Kurset anbefales virkelig! Det jeg likte aller best er at vi blir kjent med et arbeidsmiljø hvor de lærer seg Teams sammen basert på ønsker og behov som de fleste av oss har. Jeg lærte mye og det var enkelt å følge med″.
Hilsen Anya

″Jeg fikk tilbakemeldinger underveis og fikk prøve og feile på egenhånd. Helt perfekt for meg om liker å lære på egenhånd fordi jeg fikk mulighet til å teste ut egne kunnskaper underveis og det ble praktisk″.
Hilsen Heidi

Du møter følgende karakterer:

Før var det et kaos av lapper og beskjeder jeg skulle holde styr på – både internt og i forhold til kundeleveringer og fakturering.

Jeg hadde en egen bok hvor jeg prøvde å holde oversikt over alt som skulle gjøres – med vekslende hell. Nå har jeg fått samlet alt av informasjon på en logisk måte i Teams, jeg har alle dokumenter og bilder jeg trenger – og det har blitt mye enklere å gi og ta imot beskjeder fra de andre. Å si at hverdagen har blitt enklere for meg – det er bare forbokstaven!

Når det gjelder varsler er kanskje jeg den i bedriften som liker å vite alt som skjer – så jeg har bedt om varsler på all aktivitet. Andre blir mer forstyrret av at det hele tiden popper opp meldinger på skjermen og at det plinger i høyttaleren, men jeg liker å følge med selv om andre har valgt å slå av mange av varslene. De føler de blir avbrutt i arbeidet av varslene, og har derfor også valgt å angi statusen sin til «ikke forstyrr» eller andre statuser som gjør at de får «stilletid» mens de konsentrerer seg om arbeidet. Jeg tenker at det viktigste er at alle har muligheten til å tilpasse varslene akkurat til sitt behov.

Jeg har også valgt å få varslene på mobilen når jeg er borte fra datamaskinen – da føler jeg meg friere og trygg på at det ikke er noe som venter på at jeg skal svare, jeg kan svare med en gang gjennom app’en. Det gjør at jeg kan jobbe effektivt på min måte, mens de andre kan finne sin måte å gjøre det på.

Jeg har litt nedsatt syn, og til tider kan det være vanskelig å se det som står på skjermen. Derfor har jeg valgt å endre tema, slik at jeg får høykontrast-modus i Microsoft Teams. Det kan være mye informasjon som kommer, så for å begrense hvor mange varsler som dukker opp, har jeg valgt å kun få varsler fra de kanalene og teamene som angår meg direkte. F.eks. trenger jeg ikke å få varsler om all ideutveksling mellom Marius og Rikke om markedsaktiviteter, i deres kanal. Jeg har riktignok ikke meldt meg ut av teamet, fordi jeg av og til har behov for å se hva som er bestemt, men jeg har skrudd av varsler for den kanalen.

Et annet lurt grep jeg har gjort er å feste de teamene og chat’ene jeg jobber mye i på toppen – så slipper jeg å bla nedover for å finne dem igjen. Slike snarveier er lure å vite om – ikke minst chat’en kan være en utfordring å bla seg ned gjennom. Det varierer hvilke teams og chat’er det gjelder, men siden det er så enkelt å feste til- og fjerne fra denne hurtigtilgangen, er det bedre å ta den jobben enn å la være!

Det jeg har vært aller mest redd for er at vi skal miste dataene vi har – og før passet jeg på å sikkerhetskopiere hver eneste dag. Å miste dataene ville ha store konsekvenser. Ikke ville vi ha hatt oversikt over alle kunder og hvor vi var i prosessen – eller vite hva som var bestilt og når vi kunne forvente leveranser. Tenk bare på utfordringen med å gjenskape regnskapet – slik at vi kunne vite hva som var fakturert og hva som skulle faktureres? Jeg følte veldig på dette ansvaret, og følte meg heller ikke helt trygg på at de sikkerhetskopiene vi lagret var forsvarlig sikret og at de inneholdt all nødvendig informasjon. Nå lagrer vi i skya, og ikke bare sikrer vi at data blir lagret selv om vår egen server skulle gå i stykker – men det har blitt mye enklere å dele filer og samarbeide digitalt med kundene. Nå kan vi jobbe raskere og vi kan bruke tiden på å skape gode løsninger framfor å reise ut i møter hver gang noe designmessig skal diskuteres. Nå kan vi se på de samme skissene samtidig og gjøre endringer underveis i prosessen.